Show simple item record

dc.contributor.authorLepage, Élise
dc.date.accessioned2017-08-18 15:25:56 (GMT)
dc.date.available2017-08-18 15:25:56 (GMT)
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://journal.lib.uoguelph.ca/index.php/nrsc/article/view/3880
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10012/12162
dc.description.abstractRésumé Cette étude s’intéresse au discours portant sur la création poétique dans les œuvres de Robert Melançon et de Jacques Brault, faisant ressortir certains de leurs points communs et de leurs différences. Chez Robert Melançon, on remarque la prégnance des représentations de l’atelier, ainsi que les valeurs qu’elles véhiculent, telles que le travail, l’approximation qui perdure jusque dans le texte fini et la nécessité impérieuse de l’écriture. Melançon s’attache ainsi à la figure du poète-artisan et son écriture du carpe diem qui cherche à saisir l’éphémère. Chez Jacques Brault, c’est davantage la figure du lecteur qui retient, ainsi que les pratiques de réécritures de textes tenus pour fondamentaux ou de ses propres textes. Cette conception de l’écriture comme une chaîne de textes qui se répondent à travers le temps permet de préciser la métaphore du chemin présente dans plusieurs titres de ses ouvrages. Abstract This article analyzes the discourse of poetic writing in the works of Robert Melançon and Jacques Brault, highlighting some of their similarities and differences. In Robert Melançon’s books, the representations of the workshop and the idea of the poet as a craftsman are given significant importance. The workshop embodies certain values, such as tedious work, the understanding that a piece of writing is always an approximation and that even a published text should display imperfection, as well as the imperious necessity of writing. The figure of the poet as a craftsman and Melançon’s writing of the carpe diem, that attempts to capture ephemeral moments, are central to his reflection on poetic writing. Jacques Brault however, puts more emphasis on the figure of the reader, and the practice of re-writing other’s essential texts, or his own. The concept of writing as a chain of texts that echo each other over time permits an explanation of the metaphor of the path [le chemin] which is present in several of his book titles.fr
dc.language.isofren
dc.publisherLécole des langues et littératures de l'Université de Guelph.en
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectPoésie Québécoisefr
dc.subjectCréation poétiquefr
dc.subjectRéécriturefr
dc.subjectAtelierfr
dc.subjectJacques Braultfr
dc.subjectRobert Melançonfr
dc.subjectQuebec poetryfr
dc.subjectCreative writingen
dc.subjectRe-writingen
dc.subjectWorkshopen
dc.titleEsquisse des chemins de la création chez Robert Melançon et Jacques Braulten
dc.typeArticleen
dcterms.bibliographicCitationLepage, Élise. « Esquisse des chemins de la création chez Robert Melançon et Jacques Brault. » Nouvelle Revue Synergies Canada, No10 (2017)en
uws.contributor.affiliation1Faculty of Artsen
uws.contributor.affiliation2French Studiesen
uws.typeOfResourceTexten
uws.peerReviewStatusRevieweden
uws.scholarLevelFacultyen


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International

UWSpace

University of Waterloo Library
200 University Avenue West
Waterloo, Ontario, Canada N2L 3G1
519 888 4883

All items in UWSpace are protected by copyright, with all rights reserved.

DSpace software

Service outages